ماجرا درست از آنجایی شروع شد که دانش‌آموزان تیزهوشانی این نیاز را پیدا کردند تا در کنار درس‌های اصلی، به فکر کتاب‌های تیزهوشان باشند! امروزه از رسانه‌های مختلف، اسم انتشارات متنوعی به گوش‌مان می‌خورد که قبل از خرید، سوالاتی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود. برای مثال می‌گویند کدام‌شان را تهیه کنیم؟ پشت هر کدام از این اسم‌ها چه تفکراتی بوده؟ با کدام یک از این کتاب‌ها دانش‌آموز بهتر می‌تواند ارتباط برقرار کند؟ پوشش‌دهی مطالب درسی در کدام یک از این کتاب‌ها بهتر دیده می‌شود؟ مولفان کتاب‌هایی مثل گاج، قلم چی و یا خیلی سبز چقدر در بروزرسانی مطالب کتاب با سوالات کنکور کار کرده‌اند؟ و …

همین ابهامات باعث شد که امروز تصمیم گرفتیم به بررسی کتاب های تیزهوشان گاج، خیلی سبز، قلم چی و … به ویژه کتاب های تیزهوشان ریاضی در گروه آموزشی کاراتدریس بپردازیم. همچنین اگر امسال می‌خواهید به پایه ششم بروید، مقاله جامع ریاضی ششم را از دست ندهید.

کتاب‌های تیزهوشان از چه مقطعی را پوشش می‌دهند؟
بررسی کتاب‌های تیزهوشان خیلی سبز
کتاب های تیزهوشان ریاضی در انتشارات مبتکران
کتاب‌های تیزهوشان گاج برای ریاضیات چه کرده است؟
مقایسه کتاب‌های تیزهوشان گاج میکرو درس ریاضی
کتاب های میکرو گاج ریاضی برای چه گروهی مناسب است و چه مزایا و معایبی دارد؟
ارزیابی کتاب ریاضیات IQ گاج
آشنایی با انواع کتاب‌های قلم چی
برای دانش آموزان غیرکنکوری چه کتاب هایی مناسب است؟
و….

بخش اول؛ کتاب‌های تیزهوشان از چه مقطعی را پوشش می‌دهند؟

تقریبا در همه‌ی کتاب‌های کمک درسی، انتشارات مختلفی از پایه دبستان گرفته تا سال آخر دبیرستان مثل قلم چی، خیلی سبز، مبتکران، نشر الگو، گل واژه، گاج و … فعالیت می‌کنند. هدف از انتشار این کتاب‌ها در همه‌ی مقاطع، رشد تحصیلی و شناخت استعداد دانش‌آموز در پایه ششم دبستان است تا بتوانند با تلاش در دوره اول دبیرستان (پایه هفتم تا نهم) به مدارس تیزهوشان بروند، در نظر گرفته شده است.

البته نباید منکر این قضیه شد که کتاب‌های تیزهوشان صرفا یک ابزار برای تقویت نقاط ضعف دانش‌آموزان است؛ به کمک کتاب های تیزهوشان استعداد واقعی دانش‌آموزان شکوفا می‌شود و به دنبال آن دانش‌آموز را با تلاش و پشتکار به سمت پله‌های ترقی هدایت می‌کند.

1. بررسی کتاب های تیزهوشان خیلی سبز

می‌توان گفت نسل جدید ادبیات برای آموزش مطالب درسی در کتاب‌های خیلی سبز شروع شد. در این کتاب‌ها سعی شده جدا از لحن به اصطلاح خودمانی، از فونت دست نویس و غیر کتابی برای بهتر ارتباط برقرار کردن با خواننده استفاده شود. هنگام مطالعه کتاب‌های خیلی سبز، حس نزدیک‌تر شدن دانش‌آموزان به این کتاب‌ها کاملا مشهود است و حس ترس آن‌ها به مرور کم‌تر می‌شود. تفکری که پشت این شکل از کتاب‌ها (خیلی سبز) بود، یادگیری و فهم بهتر مطالب درسی با بیان شکل ساده است.

البته به اعتقاد بعضی‌ها خیلی صمیمی بودن با خواننده ممکن است، دانش‌آموز را از عنوان اصلی مطلب دور کند و در یک سری از مطالب حفظی، صرفا بدون اینکه مطالب را عمیقا درک کرده باشد به حفظ کردن مطلب اکتفا کند. آیا می‌دانید انتشارات خیلی سبز اولین بار با کدام درس معروف شد؟ کتاب‌های زیست، اما این موفقیت را بعدها با کتاب‌های ریاضی تجربی، گسسته، دیفرانسیل و عربی به اوج خود رساند.

 کتاب های تیزهوشان خیلی سبز چند مدل دارند؟

در این قسمت همان صمیمی بودن در نوع ادبیات این کتاب‌ها را می‌بینیم که اسم کتاب‌ها هم با تیترهایی همراه است که حس نزدیک شدن با مخاطب را دارد؛ مثلا ماجرای من و درسام برای ۲۰ گرفتن! این یک عنوان کتاب کمک درسی است که این انتشارات برای اینکه دانش‌آموزان در امتحانات تشریحی و نهایی نتیجه بهتری بگیرند، تالیف شده است. این کتاب برای هر موضوع درسی یک خلاصه دارد که در ادامه‌ی آن سوالات تشریحی مربوط به همان موضوع هم آورده شده است.

کتاب های تیزهوشان خیلی سبز

اگر بخواهیم کمی سخت‌گیرانه این کتاب را تحلیل کنیم، سوالات تستی زیادی در پایان هر بخش وجود ندارد؛ پس برای آمادگی در آزمون‌های تستی مناسب نیستند، اما در شکل خودش این کتاب عالی است. البته انواع کتاب‌های خیلی سبز به اینجا ختم نمی شود! در ادامه به بقیه کتاب‌های این انتشارات اشاره خواهیم کرد.

انواع کتاب های خیلی سبز کدام است؟

کتاب کار خیلی سبز مخصوص دانش آموزان مستعدی است که تمایل دارند در کنار مطالبی که در مدرسه می خوانند، تمرینات بیشتری انجام دهند. به خاطر همین سوالات این کتاب بدون جواب هستند و پاسخ به سوالاتش اگر برای دانش‌آموز سخت باشد، نیاز به معلم دارد. این کتاب‌ها کار را برای معلمان تا حد زیادی راحت‌تر کرده و باعث شده به حد زیادی از جزوه گویی خلاص شوند.

در سال‌های بالاتر (دبیرستان) از این کتاب زیاد نوشته نشده، ولی کتاب کار شیمی ۳ و عربی ۳ جزو کتاب‌های خوب این انتشارات است. اگر دنبال تقویت ادبیات و قرابت معنایی هستید، کتاب‌های هفت خان را توصیه می‌کنیم. در این کتاب، لغات، املا و… را می توانید مرحله به مرحله تست بزنید و در نهایت به آزمونی که در نظر گرفته شده پاسخ دهید.

بررسی کتاب های آزمون و جمع بندی خیلی سبز

وقتی حجم زیادی از مطالب درسی را مطالعه می‌کنید از موضوعاتی که قبلا خوانده‌اید، کمی دور می‌شوید. ممکن است این احساس را داشته باشید که مطالب را حتی فراموش کرده‌اید! اینجاست که نیاز به یک کتاب تست موضوعی و فصلی را بیش‌تر هر زمان دیگر حس می‌کنید. کتاب‌های آزمون خیلی سبز برای ایامی مثل دی، خرداد و اردیبهشت که به مرور و جمع بندی مطالب احتیاج دارید، خیلی مناسب هستند.

ماه‌هایی که به کنکور نزدیک می‌شوید، نیاز به جمع بندی مطالب پر رنگ‌تر است. کتاب‌های جمع بندی مطالب درسی همراه با تست‌های پر تکرار کنکور سال‌های اخیر، تاثیر کتاب‌های نردبام، خوش خطی، آموزش شگفت‌انگیز هم جزو این انتشارات است که برای تسلط بیش‌تر روی مطالب درسی خیلی مناسب هستند.

برای تقویت ریاضی در کنکور، کدام کتاب خیلی سبز توصیه می‌شود؟

درصدهای پایین ریاضی حتی منفی در کنکور بسیاری از دانش‌آموزان را کلافه کرده است. برای اینکه مطالب ریاضی را بهتر درک کنید، نیاز دارید کتاب‌های مناسب را بیش‌تر بشناسید. در درس ریاضی، اول از هر چیزی نیاز دارید تا مطالب را ذهن‌تان تثبیت و بلافاصله به تست‌زنی در همان موضوع اقدام کنید تا نکات را یاد بگیرید. اینکه دانش‌آموزان ریاضی فقط به این نکات نیاز دارند، اشتباه است.

در مقطع تجربی برای اینکه به رشته‌های بالاتری مثل پزشکی برسید، ناچارید با ریاضی آشتی کنید! پس به کمک کتاب‌های تیزهوشان، کتاب جامع خیلی سبز، ریاضی را در گوشه‌ای از ذهن‌تان داشته باشید. این کتاب که با محوریت تست و آزمون نوشته شده است، در بین کنکوری‌ها بسیار محبوب و پر استفاده است. بعد از مطالعه توضیحات هر مبحث درسی، می‌توانید شروع به تست‌زنی کنید.

کتاب های تیزهوشان خیلی سبز

کتاب جامع خیلی سبز ریاضی چه مزایا و معایبی دارد و بیش‌تر به درد چه کسانی می‌خورد؟

شما با تهیه ویرایش جدید این کتاب در بین کتاب‌های تیزهوشان، حتی اگر پایه ریاضی متوسطی داشته باشید، می‌توانید تا مرز ۷۰ درصد در کنکور بزنید. درسنامه عالی در این کتاب خیلی‌ها را با خود همراه کرده و باعث یادگیری آسان‌تر دانش‌آموزان شده است.

از نکات مثبت دیگر این کتاب می‌توان به مثال‌های درسی زیاد و پرکاربرد با توجه به تست‌های کنکور اشاره کرد و تمرین‌های فوق‌العاده‌ای که خبر از کار کردن در سطح کنکور را می‌دهند. برای هر سوال، پاسخ تشریحی کاملی آورده شده که جای سوال برایتان نمی‌گذارد. اگر بخواهیم به نکته‌ای اشاره کنیم که از معایب این کتاب باشد، بهتر بود نویسنده از تست‌های به روزتری استفاده می کرد، چراکه ایده‌های نو در کنکور هر سال شرکت کنندگان را غافلگیر می‌کند.

2. کتاب‌های تیزهوشان ریاضی در انتشارات مبتکران

اگر با سبک و سیاق کتاب‌های خیلی سبز چندان موافق نیستید، کتاب‌های مبتکران در زمینه ریاضی، ۲ کتاب مجزا دارد؛ اولی کتاب جامع پرسش‌های ۴ گزینه‌ای و دومی کتاب جامع ریاضیات مبتکران است. اولین مورد درسنامه خیلی خلاصه‌ای داشته و برای کسانی که نیاز به توضیحات کامل دارند و در سطح پایین هستند، خیلی مناسب نیست.

گفتنی است، برای این گروه که از پایه با ریاضی مشکل دارند، دومین مورد را پیشنهاد می‌کنیم که در کنار اینکه تمام مطالب درسی را پوشش می‌دهد، مثال‌هایی همراه با توضیحات تشریحی کامل دارد و صدها نکته کنکوری. درس ریاضی نیاز به یک ترتیب خاصی در ارائه مطالب دارد تا اگر موضوعاتی که به‌صورت زنجیروار به هم وصل‌اند ارتباطشان به هم نخورد؛ همه‌ی این موارد در این کتاب به خوبی رعایت شده است. در پایان هر فصل از این کتاب می‌بینید که یک آزمون جامع با پاسخ‌های تشریحی دقیق آورده شده است.

مقایسه کتاب های تیزهوشان مبتکران

کتاب‌های تیزهوشان گاج برای ریاضیات چه کرده است؟

کتاب‌های ریاضیات گاج نقره‌ای در ۶ جلد: ریاضی ۲، ریاضی ۳، ریاضی پیش ۱، پیش ۲، آمار و هندسه ۱ برای آن‌هایی که هدف پزشکی دارند، بسیار مناسب است. در این کتاب‌ها درسنامه و تست‌های مهم همراه با نکات کلیدی آورده شده است که البته شیوه‌ی درست تست‌زنی خیلی مهم است. در کتاب‌های گاج نقره‌ای سعی شده تست‌ها با وسواس و دقت بیش‌تری چیده شوند.

خوبی توضیحات تشریحی برای تست‌های این کتاب این است که اگر راه حل‌های متنوعی برای یک سوال وجود داشته باشد، همه آن‌ها آورده می‌شوند؛ اینطوری اگر دانش‌آموزی راه حل اول را متوجه نشد، در جواب دوم یا سومی با آن ارتباط برقرار ‌کند. در کتاب‌های تیزهوشان ریاضی گاج نقره‌ای سعی شده نکات جدید درسی با آخرین تغییرات در کنار سوالات کنکور آزاد و سراسری داخل و خارج از کشور برای همه‌ی رشته‌ها آورده شود.

مقایسه و بررسی کتاب های تیزهوشان گاج میکرو در درس ریاضی

در درس ریاضی رشته تجربی انتشارات گاج، کتاب‌های زیادی دارد، ولی ما امروز می‌خواهیم به بررسی کتاب های تیزهوشان در مقاطع پیش ۱، پیش ۲، پایه و کتاب جامع IQ ریاضیات در بخش میکرو این انتشارات بپردازیم. انتشارات گاج برای رشته تجربی، ۳ کتاب میکرو ریاضی دارد؛ کتاب میکرو پایه گاج در بخش ریاضی مربوط به مباحث ریاضی سال ۲ و ۳ دبیرستان می‌شود که در کنار هندسه و آمار برای این سطح مطالب کاملی دارد.

بررسی کتاب های میکرو طبقه بندی گاج

برای هر مبحث درسی در این کتاب‌ها چندین درسنامه متناسب با آن موضوع آورده شده و در پایان هر درسنامه، تست‌های مربوط به آن‌ها قرار گرفته است. سوالات کنکور مربوط به همان مبحث هم در هر بخش در نظر گرفته شده است.

کتاب‌های میکرو گاج ریاضی برای چه گروهی مناسب است و چه مزایا و معایبی دارد؟

در بازاری که شمار کتاب‌های تیزهوشان ریاضی زیاد است، کتاب‌های میکرو ریاضی گاج، برای آن دسته از افراد که در ریاضیات پایه قوی ندارند، فوق‌العاده است. دانش‌آموزان به کمک این کتاب‌ها می‌توانند از پایه شروع کنند و در کنار تست زدن سوالات کنکور سال‌های قبل، تست‌های تالیفی هم که در این کتاب آورده شده را بزنند و روند صعودی در زدن درصدها برای خودشان داشته باشند.

این مورد یکی از نکات مثبت این کتاب‌ها است که در قالب سوالات طبقه بندی شده می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید. اگر بخواهیم یک ایراد از این کتاب بگیریم، بهتر بود آموزش مناسبی برای تست‌های سطح دشوارتر همراه باشد تا مخاطبین بیش‌تری را به خود جذب کند.

ارزیابی کتاب ریاضیات IQ گاج

این کتاب‌ها همانطور که از اسمش پیداست، کتاب‌های سطح بالا (دشوار) در ریاضی تجربی هستند که ایده‌های نو و متفاوتی برای دانش‌آموزان مستعد دارند. قرار گرفتن تست‌های تالیفی در کنار سوالات کنکور سراسری و آزاد باعث یک مقایسه بین این دو گروه شده که بچه‌ها بتوانند راحت‌تر به سوالات پاسخ دهند. همچنین در پاسخ‌های تشریحی این کتاب برای آموزش مفاهیم درس ریاضی، ایستگاه‌های نکته درسی در نظر گرفته شده است.

کتاب های IQ گاج

به دانش‌آموزانی که دوست دارند در درس ریاضی نتیجه خوبی بگیرند، کتاب ریاضیات IQ  گاج را توصیه می‌کنیم. این کتاب به هیچ وجه خارج از کنکور کار نکرده، ولی تست‌هایش از کتاب‌های میکرو گاج یا خیلی سبز خلاقیت بیش‌تری دارد. به‌علاوه تست‌های مهم و نکته‌دار علامت زده شده‌اند که باعث می‌شود برای جمع بندی قبل از آزمون در وقت‌تان صرفه جویی شود.

3. آشنایی با انواع کتاب‌های قلم چی

کانون فرهنگی آموزش یا همان قلم چی معروف، کتاب‌هایی با عناوین مختلف و رنگ‌های متفاوتی دارد. از کتاب های تیزهوشان گرفته تا کتاب‌های چند سطحی و پر تکرار و کتاب های زرد، آبی، سبز، کتاب کار(نارنجی) که ما می‌خواهیم در این مطلب بیش‌تر روی کتاب‌های ریاضی انتشارات قلم چی تمرکز کنیم.

در این بین کتاب آبی قلم چی، برای تمام دروس با در نظر گرفتن سوالات کنکور تالیف شده است. در مورد درس ریاضی هم به همین شکل است که به‌صورت درسنامه برای هر فصل گردآوری شده و در پایان همان درس سوالات کنکورهای سراسری قرار گرفته است. این کتاب‌ها در دو دسته ۱۰ سال کنکور یا ۳۰ سال به‌فروش می‌روند که یعنی ۱۰ و ۳۰ سال سوالات کنکور قبل آن دوره را پوشش می‌دهد! با تمرین و حل تست‌های این کتاب‌ها می‌توان تا ۵۰ درصد سوالات را در کنکور جواب داد.

کتاب های آبی قلم چی

نکات منفی و مثبت کتاب آبی قلم چی در ریاضیات چیست؟

این کتاب برای کسانی که می‌خواهند درصد بالا در درس ریاضی بزنند، توصیه نمی‌شود. از نکات مثبت کتاب‌های آبی قلم چی در ریاضیات می‌توان به طبقه بندی درست سوالات کنکور سراسری اشاره کرد. از نکات منفی هم که در این کتاب به چشم می‌خورد، پاسخنامه ضعیف آن است که اگر کسی در ریاضیات پیشینه قوی نداشته باشد یا از کمک معلم محروم باشد، به مشکل بر می‌خورد.

4. معرفی کتاب های تیزهوشان ریاضی مهر و ماه

در بین جستجوی کتاب های تیزهوشان ریاضی ، ممکن است به اسم انتشارات مهر و ماه بربخورید. کتاب ریاضیات این انتشارات به صورت تک جلدی بوده و کاملا تمام مباحث کتاب را پوشش داده است. مخصوصا برای رشته تجربی جامع و کامل است. در این کتاب اینطور کار شده که مباحث هر فصلی، اول به‌صورت درسنامه آورده شده بعد در قالب سوالات تستی طبقه بندی نشده‌ای باید به ارزیابی سطح معلوماتتان بپردازید.

سوالات تستی هم به این صورت است که ترکیبی از تست‌های تالیفی و سوالات کنکورهای سراسری داخل و خارج از کشور آورده شده است. به نظر کسانی که در این درس پایه نسبتا خوبی دارند، می‌توانند با سوالات سه سطحی که طراحی شده به خوبی ارتباط برقرار کنند، چراکه سطح این کتاب از نظر سختی، بهتر از میکرو گاج و خیلی سبز است.

کتاب های تیزهوشان مهر و ماه

کتاب های مهر و ماه ریاضی، چه مزایا و چه معایبی دارند؟

نکته مثبت این کتاب این است که در هر فصل درسنامه قوی و کاملی دارد و با توجه به آزمون‌های کاملی که دارد، سرعت داوطلب در تست‌زنی و درک مطالب مرتبط با همان فصل را بالا می‌برد. به طور کلی ایده کنار هم قرار دادن تست‌های تالیفی و کنکورهای سراسری در یک‌جا، باعث به‌وجود آمدن ارتباط و یادگیری بهتر دانش‌آموزان با این کتاب شده است.

اگر بخواهیم یک ایراد از کتاب ریاضیات تجربی مهر و ماه بگیریم، در بعضی از موارد پاسخ‌های تشریحی تست‌ها کامل نیست و ضعیف عمل کرده است؛ بهتر بود، این کتاب سوالات را با پاسخی کامل‌تر بررسی می‌کرد.

بخش دوم؛ برای دانش آموزان غیرکنکوری چه کتاب‌هایی مناسب است؟

در بین مقاطع تحصیلی تا قبل از پیش دانشگاهی یا همان سال چهارم دبیرستان، برای اینکه در بین کتاب های تیزهوشان ریاضی دنبال کتابی باشید که در تقویت درس ریاضی کمک حالتان باشد، در بین انتشارات گاج، ما به کتاب سیر تا پیاز این گروه آموزشی رسیدیم. همانطور که از اسم این کتاب هم پیدا است، برای هر قسمت از درس پوشش خوبی دارد و در امتحانات تشریحی و آزمون‌های نهایی مدرسه، می‌تواند تا حد زیادی به دانش‌آموزان کوشا کمک کند.

برای کسانی که نزدیک به کنکور هستند، تست‌های این کتاب کافی نیست. برای این گروه همانطور که اشاره کردیم، کتاب های میکرو گاج انتخاب بهتری است.

1. مقایسه کتاب های تیزهوشان سیر تا پیاز ریاضی گاج

اگر بخواهیم به یکی از کتاب های تیزهوشان ریاضی در این انتشارات اشاره کنیم به کتاب سیر تا پیاز ریاضی ششم می‌پردازیم. این کتاب کمک درسی توسط گروه مولفان گاج نوشته شده و در کنار بخش‌های درسنامه‌ای، سوالات پر تکرار امتحانی، تست‌های فراتر، نکات و سوالات چهار گزینه‌ای بسیاری آورده شده است. در بخش درسنامه، مباحث درسی با زبان ساده همراه با نکات و سوالات متنوع، برای درک بهتر دانش‌آموزان گنجانده شده است. در بخش نمونه سوالات امتحانی همه‌ی مباحث درسی را در قالب پاسخ‌دار و بی پاسخ که برای ارزیابی آن‌ها در نظر گرفته شده، آورده است. سوالات فراتر برای کسانی است که می‌خواهند سطحشان را از مطالب درسی بالاتر ببرند. در قسمت سوالات چهارگزینه‌ای هم نکات درسی و تیزهوشانی در نظر گرفته شده است.

کتاب های سیر تا پیاز گاج

 معرفی کتاب های تیزهوشان قند و عسل گاج

کتاب‌های قند و عسل گاج چیزی شبیه به آزمون‌هایی است که مدارس نیمه دولتی، تیزهوشان و کنکور برگزار می‌کنند. این کتاب را برای مقاطعی مثل دبستان، دوره اول و دوم متوسطه، کنکورهای ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانید استفاده کنید. سوالات چهار گزینه‌ای خلاقانه‌ای در این کتاب آورده شده که برای همه‌ی کتاب‌های مقاطع تحصیلی دبستان و متوسطه اول مناسب است. در پایان هر موضوع، حل آزمون‌های جامع هم به مرور مطالب درسی خیلی کمک خواهد کرد. برای متوسطه دوم و کنکوری‌های عزیز هم طبق آزمون‌های سراسری سوال طرح شده و از ۶ دوره آزمون‌های گاج در آن استفاده شده است.

کتاب های تیزهوشان قند و عسل ریاضی گاج

2. مقایسه کتاب‌های تیزهوشان خیلی سبز

اگر یادتان باشد، در مطالب قبلی که به بررسی انواع کتاب‌های انتشارات خیلی سبز اشاره کردیم، یکی از آن‌ها کتاب‌های تیزهوشان خیلی سبز بود که حالا وقت آن رسیده بیش‌تر با این کتاب آشنا شوید. در این کتاب‌ها می‌توانید برای هر درس یا به شکل جامع در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول، خرید داشته باشید. با توجه به درسنامه‌های عالی و سوالات تستی خوبی که دارد، می‌توانید روند منظم سوالات را درک کنید و منسجم تا پایان همراه شوید.

در واقع نویسنده کتاب‌های تیزهوشان خیلی سبز خواسته‌اند با این کار مطالب را در ذهن دانش‌آموزان طبقه بندی کند. سوالات این کتاب از آزمون‌هایی مثل انرژی اتمی، استعدادهای درخشان، آزمون‌ها و مسابقات ریاضی داخل و خارج از کشور استفاده شده است. در کتاب‌های جامع تیزهوشان، درسنامه خلاصه‌تر بوده و از سوالات آزمون‌های معتبر استفاده می‌شود.

معرفی کتاب های تیزهوشان ریاضی چهارم ابتدایی خیلی سبز

نویسنده این کتاب سعی کرده تمام جوانب و سطوح مختلف دانش‌آموزان را در نظر بگیرد. در این کتاب دانش‌آموزان با مطالعه درسنامه تشریحی سعی می‌کنند به سوالات چهار گزینه‌ای که برایشان طراحی شده، با مهارت‌های تست‌زنی بیش‌تر آشنا شوند. آن‌ها با تست‌های متنوعی که در اختیارشان است، می‌توانند دانش خودشان را بالا ببرند و رفته رفته به مهارت بالایی در تست‌زنی برسند.

کتاب جامع تیزهوشان چهارم ابتدایی هم مجموعه‌ای کامل از سوالات چهار گزینه‌ای در درس‌های ریاضی، علوم، پیام‌های آسمانی‌و‌قرآن و فارسی است که با ارائه پرسش‌های مختلف به سوالات ذهن دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد. پاسخنامه قوی تشریحی این کتاب هم باعث مرور مطالب درسی می‌شود. نویسندگان کتاب تیزهوشان چهارم ابتدایی این انتشارات فاطمه فریماه، اکبر کشفی، محمد کنف چیان و محبوبه سادات قربانی هستند.

 3. معرفی کتاب‌های تیزهوشان ششم ابتدایی قلم چی

دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی که تمایل دارند در آزمون‌های تیزهوشان پذیرفته شوند، باید در درس ریاضی خیلی وقت بگذارند. این کتاب نوشته نویسندگانی چون رضا طاری، محمد دهقان و آرمین گرایلی‌نژاد است. این کتاب شامل پرسش‌های چهار گزینه‌ای و پاسخنامه‌ای تشریحی است. کتاب مورد نظر مطابق با کتاب درسی در ۸ فصل گردآوری شده که البته فصل ششم آن مطالعه آزاد است. در هر فصل کتاب سوالات چهار گزینه‌ای می‌بینید که پاسخ‌های تشریحی دارند.

4. آشنایی با انواع کتاب‌های تیزهوشان مبتکران

سری کتاب‌های مبتکران از قدیمی‌ترین انتشارات فعال در حوزه کتاب‌های کمک درسی و آموزشی بوده است. در اینجا می‌خواهیم مقایسه‌ای با سایر کتاب‌های مشابه با آن را داشته باشیم. یکی از انتشارات مبتکران، کتاب‌های رشادت مبتکران بوده که برای پایه‌های اول تا نهم منتشر شده است؛ این کتاب‌ها تقریبا معادل سیر تا پیاز گاج هستند، چون مثل کتاب سیر تا پیاز درسنامه‌ها به همراه نمونه سوالات تشریحی و سوالات چهار گزینه‌ای آورده شده است.

کتاب‌های مرشد که برای پایه‌های پنجم تا نهم منتشر شده، برای کسانی است که به تست بیش‌تر نیاز دارند. البته در پاسخ‌های تشریحی آن هم خلاصه‌ای از درسنامه آورده شده که در کنار نمونه سوالات المپیادهای علمی و سوالات ورودی مدارس تیزهوشان، کمک شایانی به این گروه از دانش‌آموزان می‌کند.

 بخش سوم؛ معرفی سایر انتشارات برتر

سری کتاب‌های فیل مبتکران بیش‌تر به درد زمان‌های جمع بندی دروس به خصوص شیمی و زبان می‌خورد. این کتاب برای آموزش مبتدی مناسب نیست، یعنی کسی که قبلا آموزش دیده و حالا نیاز به مرور دارد، بیش‌ترین استفاده را از آن می‌برد. در واقع این کتاب مناسب کنکوری‌ها است که به شکل فشرده، درسنامه‌ای همراه با سوالات کنکورهای سراسری داخل و خارج از کشور را می‌خواهد.

برای تمرین در کلاس یا منزل پایه‌های هفتم تا نهم از کتاب‌های یوز مبتکران استفاده کنید. در این کتاب سوالات امتحانی و تمرین‌های خلاقانه‌ای گنجانده شده است. سری شهاب کتاب‌های مبتکران برای پایه‌های پنجم تا دهم طراحی شده که درسنامه‌ی قوی‌تر و سطح بالاتری از کتاب‌های درسی دارد. البته سوالات چهار گزینه‌ای و تست‌های پیشرفته هم در آن وجود دارد.

 معرفی کتاب‌های آس از سری انتشارات گاج

دانش‌آموزان در این کتاب‌ها ضمن حل معما و فکر کردن روی پروژه‌هایی که برایشان در نظر گرفته شده به کشف مفاهیم درسی خواهند رسید. مثال‌های آموزشی خوب و زیادی در این کتاب آورده شده است؛ سوالات چهار گزینه‌ای و پاسخ‌های تشریحی مورد استقبال دانش آموزانی است که کتاب ریاضی نهم آس، شیمی یازدهم آس و حسابان یازدهم را مطالعه کرده‌اند. کتاب‌های ذکر شده جزو معروف‌ترین کتاب‌های این سری از انتشارات گاج هستند.

 کتاب های IQ گاج برای ورودی مدارس چگونه‌اند؟

این کتاب‌ها که در ۲ گروه نوشته شده‌اند، دانش‌آموزان دوره متوسطه اول را برای آزمون‌های ورودی مدارس دبستان و شرکت در کنکورهای سراسری و آزاد آماده می‌کند. کتاب‌های IQ گاج تست‌های دشوار، غنی و متنوعی دارد. از کتاب‌های معروف این سری از انتشارات گاج می‌توان به تیزهوشان هفتم  IQ، تیزهوشان هشتم IQ و نهم  IQ اشاره کرد.

 معرفی کتاب‌های تیزهوشان جامع ششم خیلی سبز

کتاب های تیزهوشان جامع ششم خیلی سبز یک محصول کمک آموزشی است که توسط محمد صادق خارستانی، نیما قفل گری، محمد کشوری، محمد توسلیان و رویا نورمحمدی نوشته شده است. این کتاب که به شکل جامع برای سال ششم دبستان طراحی شده در ۶ بخش جداگانه به ترتیب برای دروس ریاضی، علوم، فارسی، هدیه‌های آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش آورده شده است. این کتاب‌ها را به دلیل اینکه تمام سر فصل‌های مربوط به آزمون‌های مدارس و تیزهوشان را شامل می‌شود، به اسم جامع نامگذاری کرده‌اند.

کتاب های جامع تیزهوشان خیلی سبز

تست‌های موجود در هر درس از این کتاب، دانش‌آموزان را بیش‌تر برای آزمون‌های ورودی این مدارس آماده می‌کند. تعداد سوالات درس ریاضی ۴۲۸ تست هستند که از کمبود خلاقیت این کتاب محسوب می‌شود. کل تست‌ها به ۱۷۰۰ تا می‌رسد که می‌توانید سوالات تیزهوشان سال‌های گذشته را هم ببینید.

توضیحات تکمیلی برای کتاب های تیزهوشان جامع خیلی سبز

علاوه بر تست‌های آزمون ورودی سال‌های قبل، سوالات تالیفی هم در این کتاب آورده شده است که سعی شده منطبق بر سوالات آزمون‌های ورودی باشد. پاسخ‌های تشریحی این کتاب خوب نوشته شده‌اند و در برخی از دروس مثل ریاضی و علوم و گاها ادبیات، دیده می‌شود که پاسخ تشریحی ندارد و به پاسخ تستی بسنده کرده است. همچنین در درس‌های هدیه‌های آسمانی، تفکر و پژوهش و مطالعات اجتماعی پاسخ‌های تشریحی دیده نمی‌شود.

 بررسی کتاب های EQ گاج

این کتاب در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول نوشته شده است. در مقطع ابتدایی برای دروس ریاضی، فارسی، مطالعات اجتماعی و کتاب‌های علوم تجربی و هدیه‌های آسمانی در یک کتاب جمع آوری شده است. در متوسطه اول کتاب‌های فارسی، عربی، علوم اجتماعی و انگلیسی در یک کتاب گنجانده شده است. پاسخ‌های تشریحی کتاب‌های EQ گاج مطابق با استانداردهای آموزش و پرورش هستند.

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، سعی داشتیم با اشاره به انتشارات متنوع کتاب های تیزهوشان را معرفی کنیم. این کتاب‌های کمک آموزشی در مقاطع مختلف به‌خصوص در درس ریاضی، شما را برای آمادگی هر چه بهتر در آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان با توجه به بررسی گفته شده آماده می‌کند. در صورت هر گونه سوال یا نیاز به مشاوره بیش‌تر با کاراتدریس مرکز آموزش و تدریس خصوصی ریاضی تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را در رابطه با متن بالا وارد کنید.