مدرسه ابوریحان تهران؛ جایی برای پزشکان آینده ایران

اگر شما هم جزو والدینی هستید که آینده تحصیلی و شغلی فرزندتان از دغدغه‌های اصلی‌ شماست، جای تعجبی ندارد بخواهید درباره مدرسه ابوریحان بیشتر بدانید. چراکه طبق آمار قبولی‌های سالانه، این مدرسه یکی از درخشان‌ترین مدارس دخترانه تهران است که علاوه‌بر داشتن رتبه‌های برتر در کنکور ریاضی، به پزشک‌پروری شهرت دارد. پس اگر می‌خواهید نام دخترتان را در فهرست قبولی‌های کنکور ریاضی و مهم‌تر از آن کنکور تجربی ببینید، از مدرسه ابوریحان ساده نگذرید. البته فراموش نکنید اگر فرزندتان قصد تحصیل در ابوریحان را دارد یا از دانش‌آموزان این مدرسه است، برای آمادگی در آزمون ورودی مدرسه ابوریحان یا تقویت دروس به‌ویژه درس ریاضی به همراهی دبیر خصوصی ریاضی نیاز خواهد داشت. مدرسان خصوصی ریاضی کاراتدریس از آمادگی آزمون تا آخرین روز تحصیل در ابوریحان کنار فرزند شما خواهند بود. برای آشنایی با فرهنگ و شیوه کار، امکانات و شرایط قبولی در آزمون مدرسه ابوریحان تا آخر این مطلب همراه کاراتدریس باشید.

کمی بیشتر درباره ابوریحان

از نگاه بسیاری از دبیران و اساتید حرفه‌ای، مدرسه ابوریحان یکی از برجسته‌ترین و موفق‌ترین مراکز آموزشی دخترانه بین مدارس برتر تهران محسوب می‌شود.

در نگاه اول به این مدرسه، چیزی که توجه هر فردی را جلب خواهد کرد، فضا و فرهنگ قدیمی حاکم بر مدرسه است. به‌طوری‌که ممکن است برای چند لحظه تصور کنید به سال‌های دهه شصت سفر کرده‌اید! اگر شما از دانش‌آموزان سابق این مدرسه بوده‌اید و حالا می‌خواهید فرزندتان هم در همین مدرسه تحصیل کند، احتمالا با ورود به مدرسه تغییر محسوسی از زمان تحصیل خودتان تاکنون در آن احساس نخواهید کرد.

ابوریحان مدرسه‌ای ریشه‌دار و قدیمی است که چندان تمایلی به استفاده از امکانات و تجهیزات روز ندارد. پرسنل و کادر آموزشی جدی و کمی خشک، قوانین سختگیرانه، برخورداری از حداقل امکانات رفاهی، عدم وجود امکانات تفریحی و… از مهم‌ترین ویژگی‌های مدرسه ابوریحان است.

سطح علمی مدرسه ابوریحان

بدون اغراق باید گفت این مدرسه از نظر سطح علمی یکی از برترین مدارس پایتخت و کشور است. به‌طوری‌که سطح علمی و رشد درسی دانش‌آموزان هیچ‌یک از مدارس ایران با دانش‌آموزان این مدرسه قابل قیاس نیست.

در مدرسه ابوریحان بسیاری از مباحث درسی سال‌های بالاتر در هر مقطع آموزشی تدریس می‌شود. برای مثال احتمال و ترکیبات ریاضی که از مباحث سال دهم محسوب می‌شود، از سال هفتم به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد.

در مجموع متدهای آموزشی مدرسه ابوریحان به‌گونه‌ای طراحی شده است که دانش‌آموزان هر پایه، در بالاترین سطح علمی قرار داشته باشند. بنابراین درصورتی‌که فرزند شما برای قبولی در آزمون‌های ورودی ابوریحان یا امتحانات داخلی مدرسه به آموزشی متناسب با سطح علمی ابوریحان نیاز دارد، با تیم کاراتدریس تماس بگیرید.

شرایط ورود به ابوریحان

یکی از مهم‌ترین سوالات دانش‌آموزان درباره این مدرسه، شرایط ورود به آن است. ابوریحان هرسال برای گزینش دانش‌آموزان سال ششم به هفتم و سال نهم به دهم آزمون ورودی برگزار می‌کند. اگر می‌خواهید فرزند شما هم از دانش‌آموزان این دبیرستان ممتاز باشد، باید او را در آزمون مدرسه ثبت‌نام کنید.

جالب است بدانید سالانه حدود 4000 دانش‌آموز برای شرکت در آزمون ورودی سال ششم به هفتم و نهم به دهم ابوریحان ثبت‌نام می‌کنند؛ اما از این تعداد فقط 70 تا 120 نفر پذیرفته می‌شوند. از این تعداد قبولی تنها حدود 60 نفر آن‌ها برای مقطع متوسطه دوم یا سال دهم هستند؛ چراکه درصد زیادی از دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم مدرسه ابوریحان را دانش‌آموزان سال‌های گذشته این مدرسه تشکیل می‌دهند.

بنابراین از آنجاکه شانس قبولی در آزمون سال نهم به دهم این مدرسه کمتر است، رقابت اصلی دانش‌آموزان اغلب برای آزمون سال ششم به هفتم ابوریحان خواهد بود.

البته این آمار دقیق نیست و صرفا با پرس‌وجو از افراد مختلف و دانش‌آموزان این مدرسه جمع‌آوری شده است.

طبق سابقه مدرسه و آنچه در طول سال‌های گذشته وجود داشته، آزمون‌های ورودی ابوریحان بسیار سخت و هوشمندانه طراحی می‌شوند. بنابراین اگر فرزند شما قصد دارد تحصیلات خود را در این مدرسه ادامه دهد، باید با تلاش و مطالعه زیاد آماده شرکت در آزمون ورودی ابوریحان شود.

شرایط آزمون ورودی مدرسه ابوریحان

همان‌طورکه گفته شد این مدرسه برای گزینش دانش‌آموزان سال هفتم و دهم آزمون‌هایی را به‌طور سالانه برگزار می‌کند. اما از جزییات این آزمون‌ها چه می‌دانید؟

متوسطه اول

ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی هفتم مدرسه ابوریحان، از اوایل اسفندماه آغاز می‌شود و تا اواخر فروردین ادامه دارد.

در گذشته این آزمون شامل سوالات تستی چهار گزینه‌ای از دروس ریاضی، فارسی و علوم بود؛ اما باتوجه به تغییر رویکرد آموزش‌‌وپرورش درباره کیفیت و نحوه برگزاری آزمون‌ ورودی مدارس، آزمون ورودی مدرسه ابوریحان هم تغییرات قابل‌توجهی داشته است. متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی درباره شیوه برگزاری آزمون ورودی مدرسه در دسترس نیست.

متوسطه دوم

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون ورودی متوسطه دوم مدرسه ابوریحان کاملا مشابه دوره متوسطه اول است. همان‌طورکه گفته شد تعداد قبولی‌های آزمون ورودی متوسطه دوم کمتر از متوسطه اول خواهد بود؛ چراکه دانش‌آموزان برتر مقطع نهم ابوریحان بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی متوسطه دوم، در مدرسه پذیرفته می‌شوند. علاوه‌براین مدرسه ابوریحان حین بررسی نتایج آزمون ورودی متوسطه دوم، شانس بیشتری برای دانش‌آموزان فعلی خود قائل بوده و نسبت به آن‌ها سخت‌گیری کمتری دارد که باتوجه به سطح علمی قوی مدرسه، این موضوع منطقی به‌نظر می‌رسد. طبیعی است که با این اوصاف ظرفیت کلاس‌های مدرسه زودتر پر شده و تعداد ورودی‌های جدید کمتر خواهد شد.

در آزمون ورودی متوسطه دوم مدرسه ابوریحان سوالات مختلفی از دروس ریاضیات، علوم، ادبیات، عربی و زبان آورده شده است. البته ممکن است هرسال نسبت به سال‌های گذشته در سطح دشواری آزمون یا نوع و تعداد سوالات تغییراتی ایجاد شود.

آزمون ورودی میان‌دوره

کنار دو آزمون اصلی که سالانه در مدرسه ابوریحان درحال اجراست، در مقاطع میان‌دوره (هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم) آزمون ورودی برگزار می‌شود. در این آزمون‌ها تعداد بسیار محدود (حدود 5 الی 30 نفر) پذیرفته خواهند شد. بنابراین دانش‌آموزانی که قصد دارند در مقاطع میان‌دوره وارد این مدرسه شوند، باید علاوه‌بر داشتن معدل عالی، در این آزمون هم ثبت‌نام و شرکت کنند.

بعد از برگزاری آزمون ورودی ابوریحان

به‎طور معمول 2 الی 3 روز پس از برگزاری آزمون ورودی، قبولی‌ها مشخص خواهند شد. مسئولین مدرسه با رتبه‌های قبولی یک تا 15 آزمون ورودی تماس می‌گیرند تا در تاریخ مقرر برای ثبت‌نام در مدرسه حاضر شوند. به‌همین ترتیب روزهای آینده با 15 رتبه قبولی بعدی تماس گرفته خواهد شد. این روند تا زمان تکمیل ظرفیت کلاس هفتم ادامه خواهد داشت.

درصورتی‌که در بازه زمانی اعلام شده برای ثبت‌نام در مدرسه ابوریحان حاضر نشوید، احتمال دارد شانس تحصیل در آن را برای همیشه از دست بدهید.

بد نیست بدانید دانش‌آموزانی که نمره‌ای نزدیک نمره قبولی کسب کرده‌اند، برای آزمون مجدد فراخوانده خواهند شد. درصورتی‌که این دانش‌آموزان در آزمون دوم نمره قبولی کسب کنند، می‌توانند در ابوریحان ثبت‌نام کنند.

آزمون‌های مدرسه ابوریحان در طول سال

این مدرسه در برگزاری آزمون‌های جامع بسیار جدی و منظم است. به‌طوری‌که برای پایه‌های هفتم تا یازدهم در طول سال دو آزمون جامع و برای دوازدهمی‌ها به‌طور ماهانه آزمون تستی جامع برگزار می‌شود. این آزمون‌ها سطح بسیار بالایی داشته و برای ارزیابی و مقایسه دانش‌آموزان اجرا می‌شوند.

آزمون‌های جامع مدرسه ابوریحان اهمیت بسیار زیادی دارند و برای مسئولان مدرسه کمتر از امتحانات میان‌ترم نیستند؛ چراکه این آزمون‌ها معیار مهمی در تایید یا عدم تایید دانش‌آموز برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مدرسه محسوب می‌شوند. بد نیست بدانید آزمون‌های جامع ابوریحان ملاک مهمی در انتخاب رشته سال نهم به دهم در این مدرسه است.

به‌طوری‌که اگر دانش‌آموزان در آزمون‌های دوره اول متوسطه موفق عمل نکنند و سطح علمی مناسبی نداشته باشند، در انتخاب رشته سال نهم به دهم برای ادامه تحصیل در این مدرسه با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. به‌عنوان مثال فقط نفرات برتر علمی می‌توانند در سال دهم رشته علوم تجربی را انتخاب کرده و در این رشته ادامه تحصیل دهند. در غیر این صورت مجاز به ورود در رشته علوم تجربی ابوریحان نخواهند شد.

دانش‌آموزانی که نتوانند نمره قبولی موردتایید مدرسه ابوریحان برای تحصیل در رشته تجربی را کسب کنند، یا باید رشته ریاضی مدرسه ابوریحان را انتخاب کنند یا برای تحصیل در رشته تجربی به مدرسه دیگری بروند.

این حجم از حساسیت و جدیت برای رشته تجربی مدرسه ابوریحان به‌دلیل رقابت بالای متقاضیان رشته‌های علوم پزشکی یعنی پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی است. باتوجه به اینکه هرسال به تعداد داوطلبان پزشکی افزوده شده و رقابت تنگاتنگ می‌شود، دانش‌آموزان باید از نظر علمی خیلی توانمند باشند تا به موفقیت برسند.

همین قاطعیت در گزینش دانش‌آموزان تجربی، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده مدرسه ابوریحان هرسال در رشته پزشکی آمار قابل‌توجهی داشته و به مدرسه پزشک‌پرور شهرت پیدا کند.

برنامه درسی ابوریحان در تابستان

کادر آموزشی ابوریحان معتقد هستند تابستان بهترین زمان برای یادگیری و تمرین دروس است. به‌همین دلیل در این فصل هم از دانش‌آموزان غافل نبوده و آن‌ها را در فضای درس و تمرین نگه می‌دارند.

دانش‌آموزان پایه هفتم تا یازدهم مدرسه ابوریحان در تابستان باید برای هشت هفته، هر هفته دو روز اجباری و دو روز اختیاری در مدرسه حضور داشته باشند. در زمان حضور در مدرسه جز درس، آموزش و تمرین فعالیت دیگری انجام نخواهد شد.

این برنامه برای دوازدهمی‌ها متفاوت است. آن‌ها باید در طول هشت هفته از تابستان هر روز در مدرسه حضور داشته و با جدیت تمام دروس خود را مطالعه کنند.

خبر خوب آنکه دانش‌آموزان سایر مدارس هم می‌توانند با پرداخت هزینه در کلاس‌های اختیاری یا دوره‌های آموزشی و درسی تابستان مدرسه ابوریحان شرکت کنند.

فوق‌برنامه‌ها در مدرسه ابوریحان

دانش‌آموزان مدرسه ابوریحان کنار یادگیری دروس اصلی خود، برنامه جداگانه‌ای برای یادگیری زبان انگلیسی دارند. بنابراین دانش‌آموزان پایه هفتم یا یازدهم در فوق‌برنامه خود زبان انگلیسی را یاد خواهند گرفت؛ اما این برنامه برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم متفاوت است.

دوازدهمی‌ها در این سال به‌طور ویژه روی زبان تخصصی کنکور تمرکز می‌کنند. درحال‌حاضر کتاب انگلیسی مرجع مدرسه ابوریحان سری کتاب‌های تاپ ناچ (Top notch) است؛ اما ممکن است در سال‌های آینده تغییر کند.

وضعیت اردوهای تفریحی در ابوریحان

علی‌رغم همه سخت‌گیری‌ها ابوریحان هم گاهی برای دانش‌آموزان برنامه‌های اردو و تفریح برگزار می‌کند. البته درصورتی‌که به‌نظر برسد اردوها به درس و یادگیری دانش‌آموزان لطمه می‌زند، لغو خواهند شد.

در مدرسه ابوریحان چه می‌گذرد؟

نقل‌قول و نظرات مختلفی درباره این مدرسه قدیمی و اصیل وجود دارد که می‌توان آن را به تفکیک دیدگاه دانش‌آموزان و والدین بیان کرد.

مدرسه ابوریحان از نگاه دانش‌آموزان

دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان مدرسه ابوریحان درباره محیط و پرسنل مدرسه ابوریحان نظرات مختلفی دارند.

بعضی از آن‌ها معتقد هستند نیازی به این میزان جدیت، قانون‌مندی، سخت‌گیری، ایجاد فضای خشک و بی‌روح نیست. این گروه می‌گویند مدرسه حالتی مشابه پادگان نظامی دارد و فضای خشک آن برای دانش‌آموزان تا حد زیادی کسل‌کننده یا آزاردهنده خواهد بود.

در مقابل گروهی دیگر از دانش‌آموزان اعتقاد دارند این جدیت و سخت‌گیری فقط‌وفقط در راستای اهداف مدرسه بوده و نشان از دلسوزی و اهمیتی دارد که پرسنل و دبیران برای آینده دانش‌آموزان قائل هستند.

نظر مهندس پژمان ابراهیمی و تیم کاراتدریس هم به گروه دوم نزدیک‌تر است.

مدرسه ابوریحان از نگاه والدین

جدیت و قاطعیت مسئولان مدرسه ابوریحان فقط در مواجه با دانش‌آموزان نیست، بلکه همین قاطعیت در برخورد با والدین هم وجود دارد. به‌طوری‌که اغلب اولیا ترجیح می‌دهند چندان با مسئولان مدرسه روبه‌رو نشده و برخوردی با آن‌ها نداشته باشند؛ به‌ویژه اگر فرزندشان چندان دانش‌آموز ممتازی نباشد.

کادر آموزشی ابوریحان در برخورد با والدینی که به دلایل مختلف می‌خواهند چند روزی اجازه فرزندشان را گرفته و غیبت او را موجه کنند، انعطاف‌پذیری کمی دارد. به‌عنوان مثال درصورتی‌که قصد دارید برای یک سفر دو یا سه روزه اجازه غیبت فرزندتان را بگیرید، احتمال اینکه با برخورد خوشایند و روی گشاده مسئولان مدرسه مواجه شوید، بسیار کم خواهد بود.

سخت‌گیری کار آموزشی ابوریحان به‌قدری زیاد است که اگر فرزند شما در روزهایی که امتحان مهمی دارد، کسالت داشته باشد، باید زمان آزمون در مدرسه حاضر شده و پس از آن برای استراحت به خانه برگردد.

امکانات رفاهی ابوریحان

همانطورکه پیش‌تر گفتیم مدرسه ابوریحان چندان میانه خوبی با تجهیزات و امکانات رفاهی ندارد. این مدرسه فضایی مانند مدارس دهه شصت داشته و نباید از آن انتظار امکاناتی مانند سالن غذاخوری، سالن ورزشی، اتاق استراحت و… داشته باشید.

شهریه مدرسه ابوریحان

طبیعتا شهریه این مدرسه در هر سال تحصیلی متغیر است؛ اما باوجود این همچنان مدرسه ابوریحان نسبت به امکانات، سطح علمی، منطقه جغرافیایی و مدارس هم‌تراز خود کم‌ترین میزان شهریه را دریافت می‌کند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که شهریه تابستان به‌طور جداگانه دریافت می‌شود.

متاسفانه درحال‌حاضر هزینه شهریه تابستان مدرسه ابوریحان مشخص نیست؛ اما به‌محض آگاهی از این مورد، مبلغ شهریه تابستان در همین صفحه اعلام خواهد شد.

حداقل شهریه در سال تحصیلی 98-99 پایه هفتم

12.500.000 تومان

حداقل شهریه در سال تحصیلی 98-99 پایه دوازدهم

19.000.000 تومان

آدرس و شعب ابوریحان

مدرسه دخترانه ابوریحان در منطقه یک تهران و محله قیطریه واقع شده است. این مدرسه مقطع متوسطه اول ومتوسطه دوم را در دو ساختمان جداگانه با فضاهایی کاملا مستقل دایر کرده است. به‌همین دلیل ارتباطی بین دانش‌آموزان سنین 13 تا 15 سال با دانش‌آموزان 16 تا 18 سال وجود ندارد. این موضوع به‌دلیل تفاوت‌های مختلفی که دانش‌آموزان در این سنین دارند، از مزایای مدرسه ابوریحان محسوب می‌شود.

– آدرس و شماره تماس مدرسه ابوریحان متوسطه اول

آدرس: خیابان شریعتی، روبه‌روی پل رومی، بلوار صبا، بن‌بست سوم، دبیرستان ابوریحان متوسطه اول

شماره تماس: 02122201817

– آدرس و شماره تماس مدرسه ابوریحان متوسطه دوم

آدرس: خیابان شریعتی، روبه‌روی پل رومی، بلوار صبا، کوچه حسینی، بن‌بست ابوریحان، دبیرستان ابوریحان متوسطه دوم

شماره تماس: 02122201658

سرویس مدرسه ابوریحان

این مدرسه هیچ شعبه دیگری در تهران یا سایر شهرهای ایران ندارد. بنابراین درصورتی‌که بخواهید فرزندتان در این مدرسه تحصیل کند، انتخابی جز همین یک شعبه ندارید. پس کنار بررسی شرایط مدرسه و توانمندی‌های فرزندتان، بهتر است فکر سرویس رفت‌وآمد هم باشید.

مدرسه ابوریحان با درنظر گرفتن این دغدغه والدین، سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان را برای نقاط دور و نزدیک تهران فراهم کرده است. طبق تحقیق تیم کاراتدریس در سال 98 هزینه سرویس مدرسه از نزدیک‌ترین نقطه تهران حدود 2 میلیون تومان و از دورترین مناطق شهر نزدیک به 7 میلیون تومان بوده است. با این حساب علاوه‌بر هزینه شهریه مدرسه، بایدحدود 7 میلیون تومان برای سرویس تردد فرزندتان در نظر بگیرید.

مدارس هم‌تراز ابوریحان

به‌طور قطع باید گفت هیچ مدرسه دخترانه‌ای هم‌تراز و قابل‌قیاس با مدرسه ابوریحان نیست؛ با این حال اگر بخواهیم سه مدرسه نزدیک به سطح علمی ابوریحان را نام ببریم، به‌ترتیب مدارس فرزانگان، روشنگران و کوشش از مدارس برتر تهران هستند.

مدرسه ابوریحان؛ جایی برای خیال راحت والدین

باتوجه به آنچه گفته شد، درصورتی‌که می‌خواهید فرزندتان از پزشکان یا مهندسان خبره آینده باشد، مدرسه ابوریحان بهترین گزینه برای تحصیل او در مقطع متوسطه اول و دوم خواهد بود. برای مشاوره و راهنمایی درباره انتخاب مدرسه مناسب می‌توانید روی کمک تیم کاراتدریس حساب کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با کاراتدریس تماس بگیرید تا متخصصان این تیم شما را راهنمایی کنند.

این افتخار ماسـت که پاسخگـوی شـما باشـیم و به سوالات و مسائل شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول و مرتبط با این مدرسه

برخی از پرسش ها و پاسخ های کاربران

سوال شما چیست؟

شرایط ورود به مدرسه ابوریحان چگونه است؟

ابوریحان هرسال برای گزینش دانش‌آموزان سال ششم به هفتم و سال نهم به دهم آزمون ورودی برگزار می‌کند. اگر می‌خواهید فرزند شما هم از دانش‌آموزان این دبیرستان ممتاز باشد، باید او را در آزمون مدرسه ثبت‌نام کنید.

امکانات و خدمات مدرسه ابوریحان چیست؟

مدرسه ابوریحان چندان میانه خوبی با تجهیزات و امکانات رفاهی ندارد. این مدرسه فضایی مانند مدارس دهه شصت داشته و نباید از آن انتظار امکاناتی مانند سالن غذاخوری، سالن ورزشی، اتاق استراحت و... داشته باشید.

آدرس مدرسه ابوریحان کجاست؟

- آدرس و شماره تماس مدرسه ابوریحان متوسطه اول آدرس: خیابان شریعتی، روبه‌روی پل رومی، بلوار صبا، بن‌بست سوم، دبیرستان ابوریحان متوسطه اول شماره تماس: 02122201817- آدرس و شماره تماس مدرسه ابوریحان متوسطه دوم آدرس: خیابان شریعتی، روبه‌روی پل رومی، بلوار صبا، کوچه حسینی، بن‌بست ابوریحان، دبیرستان ابوریحان متوسطه دوم شماره تماس: 02122201658

مدارس هم‌تراز مدرسه ابوریحان کدام‌ها هستند؟

اگر بخواهیم سه مدرسه نزدیک به سطح علمی ابوریحان را نام ببریم، به‌ترتیب مدارس فرزانگان، روشنگران و کوشش از مدارس برتر تهران هستند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را در رابطه با متن بالا وارد کنید.